Friday, February 4, 2011

zaman dulu-dulu : bab MAKAN

Dalam 2 hari ni betul-betul buat aku teringat pengalaman dulu-dulu. time hidop susah. time adik beradik kecik-kecik lagi. time ayah keje askar dengan gaji kecik, sewa rumah kecik. time duduk kamunting den balik kampong 2 taun sekali. time dapat makan best hanya kalau kem ayah ade buat barbeque. time ayah tak ade lagi kereta dan hanya mampu beli mase aku darjah 1. hoho.. aku rindu saat tu. seryes sangat-sangat rindu time tu.

korang tau tak, sebenarnye pernah hidup susah yang akan ajar kau cara nak bergaul dengan orang. cara hormat orang. sepakat adik beradik. jage hati orang. dari kecik aku dah belajar satu bende. JANGAN BERKIRE. especially bab makan. sebab dulu susah, so melalui makanan jelah kitorang boleh saling memberi. mak ayah aku aja.. jangan kedekut. adik beradik aku aja, utamakan orang lain dulu sebelum diri sendiri. ingat dulu time susah, kalau ayah beli nugget sepeket tu dah kire havoc. dengan adik beradik yang ramai, mak akan suruh kitorang bahagi-bahagikan nugget bagi adil. selalunye dapat sorang 2 ketul. haha.. sedap wey.. macamane kitorang nak bagi lagi best ialah kitorang akan makan 1 dulu den simpan lagi 1. kalau makan pon gigit sikit-sikit takmau cepat habis. hoo.. kenangan beb.

kenape aku kate dalam 2 hari ni buat aku ingat kenangan dulu? sebab.. semalam mak itam n pak anjang aku 1 family datang tido rumah. n macam biase mak akan jamu semua oarng xputus-putus dan yang selalu collapsenye kami si anak-anak dare la. nak dijadikan cerita, mak itam bawak udang galah. so aku ditugaskan masak tomato. sambil masak, aku terbayang balik. dulu boleh kate hari-hari makan telur. aku rase ikan kembong pon dah cukup mewah untuk kitorang. tapi semalam kitorang dapat makan udang galah. which means kalau nak dibandingkan dengan dulu boleh buat kitorang simpan 2 hari kot kalau nak makan pon. haha.. bersyukur kan? hidup kitorang dulu dan sekarang sangat jauh berubah. hidop tak kaye tapi senang. hehe

tapi aku pelik dengan orang sekarang. bab makan berkire. hak aku, hak aku.. hak engkau, kite kongsi. mungkin taktahu konsep saling memberi lagi kot? hoho


p/s: Anak orang kaye pandang rendah golongan biase??. ANAK je pon.

No comments:

Post a Comment