Friday, July 1, 2011

pronounciation

PRONOUNCIATION. korang paham je kan? tapi xpe, since aku start blaja dengan Pn. habibah dan En. ASHA dalam semantik & sejarah perkembangan BM sem ni aku harus praktikkan penggunaan bahasa melayu dengan megah. makenye aku tukau sikit.. SEBUTAN.

Ape yang aku emosional dengan sebutan ni? sebab lidah aku failed atau gagal orang melayu cakap ketika menyebut beberapa perkataan BI. contohnya perkataan GAME, STOR, DORM.. (setakat ni, ni je aku tringat). tapi seryes, kadang-kadang ko akan rase bangang bile nak sebut perkatan-perkatan ni.. so penyelesaiannya bagi mngelak kene kutuk ialah... buat dialog camni contohnye;

aku: weh, rini ade ape kt padang?
member: GAME futsal
TUJUAN: perkataan GAME itu dapat disebut dengan jelas sebab yakin member akan sebut game, gile skema kalau dye sebut PERLAWANAN FUTSAL.

tapi takpe, aku dah lupe aku ade masalah tu. sampai tadi bile anis betulkan sebutan aku...

dan reaksiaku bile dye dah betulkan ialah;

aku: .............................................................................................................................................. emo. gahahahaha


p/s: aku rase aku paham orang cakap omputih, tapi apsal aku tak reti cakap laju2 macam deme ek? APE PON TAK BOLEH.

No comments:

Post a Comment